loading...

گل و گیاه ظرافت

عرضه نهاده های کشاورزی

بازدید : 1776
سه شنبه 3 تير 1399 زمان : 12:45

کاکتوس دراگون فروت (میوه اژدها)

کاکتوس دراگون فروت یا میوه اژدها (Dragon Fruit) که با نام علمی Hylocereus Undatus یکی از میوه‌های شناخته‌شده در غرب جهان است که در سایر نقاط جهان نیز یافت می‌شود. میوه اژدها احتمالاً به دلیل شکل ظاهری آن که پوستی پوشیده از فلس دارد به این اسم نامیده می‌شود. میوه اژدها در واقع بومی مکزیک و جنوب آمریکا است و به‌خوبی در آسیا شناخته شده و به‌طور گسترده در سراسر این منطقه پرورش داده می‌شود. میوه اژدها بخشی از خانواده کاکتوس‌ ها است و مانند بسیاری از انواع کاکتوس ظاهر جذابی دارد و وقتی‌که در باغچه یا گلدان کاشته می‌شود نظرات همه را به خود جلب می‌کند. این گیاه به‌صورت بالارونده یا خوابیده رشد می‌کند و ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر بلند می‌شود و تنه آن ۱۰ سانتی‌متر عرض دارد.

دراگون فروت در آسیا یک میوه محبوب است و مزارع زیادی از این میوه در این منطقه وجود دارد. میوه اژدها در غرب جهان هم بسیار محبوب است و مزارع تجاری زیادی از میوه اژدها در غرب جهان موجود است، اما به‌هرحال این میوه خیلی شناخته‌شده نیست و در اکثر میوه‌فروشی‌ها دیده نمی‌شود و معمولاً به این میوه به چشم یک میوه عجیب‌وغریب نگاه می‌کنند. میوه اژدها در پنج رنگ وجود دارد ولی شایع‌ترین آن‌ها که باردهی زیادی دارند به رنگ زرد و قرمز می‌باشند. رنگ‌های میوه اژدها عبارت‌اند از: میوه با پوست قرمز و گوشت سفید، میوه با پوست قرمز و گوشت قرمز، میوه با پوست زرد و گوشت سفید، میوه با پوست قرمز و گوشت صورتی، میوه با پوست صورتی و گوشت سفید.

طعم این میوه با سایر میوه‌های گرمسیری قابل‌مقایسه نیست ولی نکته اصلی این است که این میوه طعم خوبی دارد. در کل این میوه طعم شیرین و مطلوبی دارد، اما به نظر من طعم آن شبیه هندوانه است. این میوه دارای دانه‌های کوچکی شبیه کیوی است و خرد کردن این دانه‌ها زیر دندان طعم بسیار دلپذیری دارد. بهتر است این میوه سرد خورده شود (باید در یخچال نگه‌داری و سپس مورداستفاده قرار گیرد). میوه را باید از وسط نصف کرده و با استفاده از یک قاشق گوشت درونی میوه را بیرون آورده و بعد خورده شود. این میوه بسیار خوش‌طعم و با طراوت است و خوردن آن بسیار لذت‌بخش است. می‌توان میوه اژدها را به قطعات کوچک برش داده و از آن در سالاد، دسر، ژله، نوشیدنی و بستنی نیز استفاده کرد. میوه اژدها زرد رنگ طعم شیرین‌تری نسبت به میوه قرمز دارد، بااین‌حال نقطه ضعف برای پرورش انواع زرد رنگ، خارهای بلندی است که در سطح میوه وجود دارد که باید با دقت به آن دست زد.

دلایل پرورش میوه اژدها

ارزش تغذیه‌ای: علاوه بر سالم بودن و طعم عالی میوه اژدها و مغذی بودن آن، این میوه حاوی مقادیر زیادی فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها (به‌خصوص ویتامین c) و آنتی اکسید آن‌ها برای مقابله با سرطان است.

ارزش زینتی: بسیاری از مردم کاکتوس‌ها را برای ایجاد منظره‌های زیبا نگه‌داری می‌کنند و پرورش می‌دهند، گل‌هایی که میوه اژدها تولید می‌کنند بسیار زیبا هستند.

متفاوت بودن با سایر گیاهان: میوه اژدها و بوته آن در مقایسه با دیگر گیاهان بسیار متفاوت است و بسیار چشم‌نواز است. قرار دادن گلدان میوه اژدها روی یک میز یا در یک مهمانی همه نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند و مورد صحبت همه مهمانان قرار می‌گیرد.

رشد آسان: میوه اژدها رشد آسانی دارد و مراقبت از آن نیز آسان است.

کسب درآمد: بسیاری از مردم برای کسب درآمد و فروش، میوه اژدها را پرورش می‌دهند. در استرالیا سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌های زیادی میوه اژدها را می‌فروشند.

کاشت و نگهداری

میوه اژدها تقریباً در اکثر نقاط دنیا قادر به رشد است. در مناطق خیلی سرد میوه اژدها به محافظت نیاز دارد و نباید در دمای کمتر از ۸ درجه سانتی‌گراد نگه‌داری شود و در مناطق گرم با زمستان معتدل بهتر رشد می‌کند. دمای مناسب برای رشد میوه اژدها، درجه حرارت متوسط بین ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد است. گیاه میوه اژدها می‌تواند در شرایط خشکی زنده بماند، بااین‌حال به نظر می‌رسد با دادن آب به‌صورت منظم به این گیاه، عملکرد آن بهتر خواهد شد و میوه‌های آن طعم بهتری خواهند داشت و باردهی آن نیز بیشتر می‌شود. خاکی که برای کاشت کاکتوس میوه اژدها مورداستفاده قرار می‌گیرد باید زهکشی خوبی داشته باشد تا آب به‌راحتی بتواند از آن عبور کند. میوه اژدها توسط بذر یا قلمه کاشته می‌شود، از دانه‌هایی که درون میوه اژدها است می‌توان برای کاشت گیاه جدید استفاده کرد. میوه اژدها در آفتاب کامل بهتر رشد می‌کند، هرچند این گیاه در سایه جزئی هم قادر به رشد است.

زمان مشخصی برای کاشت میوه اژدها در نظر گرفته نشده است. این کاکتوس زندگی طولانی دارد و می‌توان آن را در هرزمانی کاشت. فقط باید از نظر دمایی گیاه را تحت نظر داشت و نباید آن را در دمای کمتر از ۸ درجه سانتی‌گراد قرار داد. کاشت بذر میوه اژدها بهتر است بعد از رفع سرما این کار انجام شود. باردهی می‌تواند در طول سال متفاوت باشد. درصورتی‌که گل‌دهی در تابستان باشد تولید میوه در پاییز و زمستان انجام می‌شود. گل‌های میوه اژدها گاهی اوقات دارای گلبرگ‌هایی با اندازه بیش از ۲۰ سانتی‌متر می‌شوند. گل میوه اژدها بسیار زیبا است و گلبرگ‌های بیرونی آن سفید و پرچم آن زرد است. بهترین زمان برای دیدن گل‌ها موقع طلوع آفتاب است. گل‌ها معمولاً در طول شب باز هستند، بااین‌حال گل‌های باز در طول روز هم دیده شده‌اند. به نظر می‌رسد رشد گیاه بالغ که دارای گل است متوقف می‌شود. تولید میوه ابتدا با گل‌دهی شروع می‌شود و بهترین میوه زمانی تولید می‌شود که گیاه به بالاترین نقطه از رشد خود برسد. بعد از گل‌دهی، تولید میوه ۶ هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد.

یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود کاکتوس از بین برود آبیاری بیش‌ازحد و یا ماندن آب در خاک است، بنابراین باید اطمینان داشته باشید خاکی که استفاده می‌کنید زهکشی خوبی داشته باشد. بذر کاکتوس میوه اژدها در خاک‌های سبک حاوی کمپوست و هوموس به‌خوبی رشد می‌کند. این گیاه در خاک‌های سنگین به‌سرعت پوسیده می‌شود. برای کوددهی به گیاه میوه اژدها می‌توان یک یا دو بار در سال از مخلوط کودهای مرغ و بلدرچین استفاده کرد. باید مواظب بود کود با فاصله از ساقه یا تنه گیاه ریخته شود. همچنین می‌توان از کودهای تجاری موجود در بازار نیز استفاده کرد. این گیاه در شرایط سخت نیز رشد می‌کند ولی با مراقبت از آن عملکرد گیاه بهتر خواهد بود.

میوه اژدها بعد از برداشت رسیده نمی‌شود، بنابراین قبل از برداشت اطمینان حاصل کنید که میوه کاملاً رسیده شده باشد. میوه رسیده رنگ آن کاملاً از سبز به زرد یا قرمز تغییر پیدا می‌کند. همچنین زمانی که میوه به‌آرامی فشرده می‌شود باید پوست آن کمی نرم شده باشد. برای جدا کردن میوه، آن را بچرخانید و سپس با یک کشش آن را از درخت جدا کنید. میوه رسیده باید به‌آسانی جدا شود، درصورتی‌که به‌راحتی جدا نشود هنوز کاملاً نرسیده است. در چیدن میوه‌های زرد، خارهای آن به دست آسیب می‌رسانند و نباید با دست به‌صورت مستقیم آن را برداشت کرد. مثلاً می‌توان با کمک یک انبر میوه‌ها را برداشت کرد و یا از دستکش‌های ضخیم برای برداشت میوه اژدهای زرد استفاده کرد. درصورتی‌که میوه رسیده باشد باید مقداری از خارها ریخته شده باشند، به‌هرحال برای چیدن آن‌ها باید مواظب بود. میوه اژدها در دمای ۷ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی ۹۰ تا ۹۸ درصد، به مدت ۲ تا ۳ ماه قابل نگه‌داری است.

آفات

آفات شامل مورچه‌ها و کرم‌ها هستند. زمانی که میوه‌ها رسیده می‌شوند ممکن است موردحمله پرندگان قرار بگیرند. بااین‌حال به دلیل خاردار بودن گیاه این اتفاق به‌ندرت می‌افتد و به نظر نمی‌رسد بالا رفتن از درخت میوه اژدها و نشستن روی درخت برای حیوانات کار آسانی باشد. در صورت بالا بودن رطوبت در تابستان ممکن است مشکلات قارچی به وجود آید که باعث ایجاد لکه‌های زنگ روی گیاه می‌شود. در صورت بروز مشکلات قارچی باید از قارچ‌کش استفاده شود و همچنین شاخه‌هایی که دچار آسیب شده‌اند را باید جدا کرد. درصورتی‌که گیاه دچار آفتاب‌سوختگی شود، آبیاری به پایه گیاه باعث بهبود آفتاب‌سوختگی می‌شود.

خواص میوه اژدها

۱ – این میوه دارای مقادیر بسیار کم کلسترول است و درنهایت به شما کمک می‌کند تا با مصرف آن بدنی شاد و سلامت داشته باشید و همچنین در کاهش وزن مؤثر است و برای دندان‌ها نیز مفید است.

۲ – این میوه در حفظ سلامت قلب بسیار مؤثر است. در آمریکا بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار افزایش یافته است، خوشبختانه این میوه دارای یک قدرت شگفت‌انگیز است که سطح کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهد و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. میوه اژدها یک منبع عالی از چربی‌های اشباع‌نشده است که به قلب کمک می‌کند تا در شرایط خوبی قرار بگیرد.

۳ – میوه اژدها دارای مقادیر زیادی فیبر است و خوردن آن به هضم ضعیف و یبوست کمک می‌کند. خوردن گوشت میوه و دانه‌های آن‌که حاوی پروتئین‌های خوب هستند، استقامت و قوت بدن را افزایش می‌دهد.

۴ – میوه اژدها دارای آنتی اکسیدآن‌های فعال است که خواص ضد سرطان دارند و به بدن در رهایی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

۵ – میوه اژدها به دلیل داشتن میزان زیاد فیبر در تنظیم دیابت مؤثر است، زیرا می‌تواند قند خون را با سرکوب کردن خوشه‌های قندی در یک سطح ثابت نگه دارد. بااین‌حال با هر گونه تغییر در رژیم غذایی، با دکتر خود مشورت کنید و در صورت تائید از سمت دکتر آن را به مصرف برسانید.

۶ – خوردن میوه اژدها به دلیل داشتن آنتی اکسیدآن‌های قوی باعث می‌شود پوست شاداب و جوان بماند. شما همچنین می‌توانید میوه اژدها را با عسل مخلوط کنید و از آن به‌عنوان ماسک ضد پیری استفاده کنید.

۷ – میوه اژدها برای تقویت موها و درمان موهای آسیب‌دیده توسط رنگ بسیار مؤثر است و باعث حفظ رنگ مو می‌شود. کافی است که آب‌میوه یا میوه نرم شده را روی پوست سر خود قرار دهید. میوه اژدها باعث می‌شود فولیکول‌های مو باز نگه داشته شوند و اجازه می‌دهد موها به‌راحتی تنفس داشته باشند و صاف و سالم باقی بمانند.

۸ – بیماری آرتروز به‌طور مستقیم بر روی مفاصل تأثیر می‌گذارد و باعث دردهای شدید و عدم تحرک می‌شود. اضافه کردن میوه اژدها به رژیم غذایی می‌تواند به شما در مبارزه با این بیماری کمک کند. مزایای میوه اژدها برای افراد مبتلا به ورم مفاصل آن‌قدر زیاد است که این میوه را به‌عنوان یک میوه ضدالتهاب معرفی می‌کنند.

۹ – میوه اژدها در درمان آکنه بسیار مؤثر است و فقط مختص نوجوانان نیست، این میوه سرشار از ویتامین c است و می‌توان به‌صورت یک پماد موضعی از آن برای درمان جوش استفاده کرد. یک تکه از میوه اژدها را له کنید و سپس آن را به نقاط قرمز صورت و جاهایی که جوش دارد بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را با آب بشویید. برای گرفتن نتایج بهتر باید روزی دو بار این کار انجام شود.

۱۰ – میوه اژدها می‌تواند پوست‌هایی که توسط آفتاب آسیب دیده‌اند را درمان کند. با ترکیب میوه اژدها با خیار و عسل، یک ترکیبی شبیه آلوئه ورا درست می‌شود که در درمان پوست‌های آفتاب‌سوخته مؤثر است. میوه اژدها به دلیل مقادیر فراوان ویتامین B3 باعث مرطوب شدن پوست و درمان منطقه آسیب دیده می‌شود.

۱۱ – میوه اژدها دارای مقادیر زیادی ویتامین B1 و B2 است که باعث تولید انرژی می‌شود.

نحوه نگهداری کاکتوس در خانه

با توجه به استقامت و بردباری کاکتوس‌ها نسبت به شرایط محیطی و گسترش آپارتمان‌نشینی و زندگی پرمشغله امروزی سال‌به‌سال بر تعداد پرورش‌دهندگان این گیاه افزوده می‌شود. کاکتوس یکی از گیاهان پرطرفدار است که می‌توانید یک گیاه عالی برای آپارتمان‌های بدون بالکن امروزی باشد. برخی از افراد به این دلیل کاکتوس‌ها را دوست دارند که فکر می‌کنند این گیاه مقاومت بیشتری نسبت به سایر گیاهان دارد و در نتیجه نگهداری از آن هم زحمت کمتری خواهد داشت. این طرز فکر تا حدودی درست است به این دلیل که کاکتوس می‌تواند آب اضافی را در خود ذخیره کند و هنگام کم‌آبی از آن تغذیه کند، اما باید به یاد داشته باشیم این به آن معنا نیست که نگهداری کاکتوس بدون کمترین زحمتی امکان‌پذیر است. البته باز هم تأکید می‌کنیم کاکتوس به دلیل توان ذخیره آب، بهترین گیاه برای نواحی خشک و کم آب به‌حساب می‌آید. شاید شما هم در صحراهای خشک کاکتوس‌های بزرگی را دیده باشید که در شرایط آب و هوایی بسیار بد هم دوام آورده‌اند؛ دلیل این موضوع آن است که کاکتوس می‌تواند با یک‌بار ذخیره آب، ماه‌ها بدون آب به زندگی خود ادامه دهد. این نکته هم جالب است که ذخیره آب توسط ریشه‌های کاکتوس انجام می‌شود.

کاکتوس ریشه‌های بسیار بلندی دارد که به کمک آن‌ها می‌تواند آب موردنیاز را در خود ذخیره کند. شاید بتوان گفت این بزرگ‌ترین تفاوت کاکتوس با سایر گیاهان است. اگر شما در خانه گیاه کاکتوس دارید دقت کنید درون خاک کاکتوس باید از شن و سنگریزه نیز استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید این گیاه به نور زیاد احتیاج دارد و باید در محیطی گرم قرار بگیرد. از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کنید آبیاری کاکتوس است. به خاطر داشته باشید کاکتوس نسبت به سایر گیاهان باید با فاصله زمانی طولانی‌تری آبیاری شود. البته آبیاری کاکتوس باید با توجه به نوع آن، فصل، گرمای محیط و اندازه گیاه تعیین شود. با در نظر گرفتن همه این موارد و از آنجا که امروزه کاکتوس‌ها در اندازه‌های مختلف ارائه و فروخته می‌شوند، می‌توانید با توجه به فضای خانه خود، تعدادی از این گیاه را در نقاط مختلف نگهداری کنید. گلدان‌های رنگی و کوچک کاکتوس به‌خوبی می‌توانند پشت پنجره، روی میزهای کنار دیوار و کنار قاب عکس‌های رومیزی قرار بگیرند و جلوه‌ای خاص به اتاق، سالن و خانه شما بدهند.

برای خرید بذر کاکتوس به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳

کاکتوس دراگون فروت (میوه اژدها)

کاکتوس دراگون فروت یا میوه اژدها (Dragon Fruit) که با نام علمی Hylocereus Undatus یکی از میوه‌های شناخته‌شده در غرب جهان است که در سایر نقاط جهان نیز یافت می‌شود. میوه اژدها احتمالاً به دلیل شکل ظاهری آن که پوستی پوشیده از فلس دارد به این اسم نامیده می‌شود. میوه اژدها در واقع بومی مکزیک و جنوب آمریکا است و به‌خوبی در آسیا شناخته شده و به‌طور گسترده در سراسر این منطقه پرورش داده می‌شود. میوه اژدها بخشی از خانواده کاکتوس‌ ها است و مانند بسیاری از انواع کاکتوس ظاهر جذابی دارد و وقتی‌که در باغچه یا گلدان کاشته می‌شود نظرات همه را به خود جلب می‌کند. این گیاه به‌صورت بالارونده یا خوابیده رشد می‌کند و ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر بلند می‌شود و تنه آن ۱۰ سانتی‌متر عرض دارد.

دراگون فروت در آسیا یک میوه محبوب است و مزارع زیادی از این میوه در این منطقه وجود دارد. میوه اژدها در غرب جهان هم بسیار محبوب است و مزارع تجاری زیادی از میوه اژدها در غرب جهان موجود است، اما به‌هرحال این میوه خیلی شناخته‌شده نیست و در اکثر میوه‌فروشی‌ها دیده نمی‌شود و معمولاً به این میوه به چشم یک میوه عجیب‌وغریب نگاه می‌کنند. میوه اژدها در پنج رنگ وجود دارد ولی شایع‌ترین آن‌ها که باردهی زیادی دارند به رنگ زرد و قرمز می‌باشند. رنگ‌های میوه اژدها عبارت‌اند از: میوه با پوست قرمز و گوشت سفید، میوه با پوست قرمز و گوشت قرمز، میوه با پوست زرد و گوشت سفید، میوه با پوست قرمز و گوشت صورتی، میوه با پوست صورتی و گوشت سفید.

طعم این میوه با سایر میوه‌های گرمسیری قابل‌مقایسه نیست ولی نکته اصلی این است که این میوه طعم خوبی دارد. در کل این میوه طعم شیرین و مطلوبی دارد، اما به نظر من طعم آن شبیه هندوانه است. این میوه دارای دانه‌های کوچکی شبیه کیوی است و خرد کردن این دانه‌ها زیر دندان طعم بسیار دلپذیری دارد. بهتر است این میوه سرد خورده شود (باید در یخچال نگه‌داری و سپس مورداستفاده قرار گیرد). میوه را باید از وسط نصف کرده و با استفاده از یک قاشق گوشت درونی میوه را بیرون آورده و بعد خورده شود. این میوه بسیار خوش‌طعم و با طراوت است و خوردن آن بسیار لذت‌بخش است. می‌توان میوه اژدها را به قطعات کوچک برش داده و از آن در سالاد، دسر، ژله، نوشیدنی و بستنی نیز استفاده کرد. میوه اژدها زرد رنگ طعم شیرین‌تری نسبت به میوه قرمز دارد، بااین‌حال نقطه ضعف برای پرورش انواع زرد رنگ، خارهای بلندی است که در سطح میوه وجود دارد که باید با دقت به آن دست زد.

دلایل پرورش میوه اژدها

ارزش تغذیه‌ای: علاوه بر سالم بودن و طعم عالی میوه اژدها و مغذی بودن آن، این میوه حاوی مقادیر زیادی فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها (به‌خصوص ویتامین c) و آنتی اکسید آن‌ها برای مقابله با سرطان است.

ارزش زینتی: بسیاری از مردم کاکتوس‌ها را برای ایجاد منظره‌های زیبا نگه‌داری می‌کنند و پرورش می‌دهند، گل‌هایی که میوه اژدها تولید می‌کنند بسیار زیبا هستند.

متفاوت بودن با سایر گیاهان: میوه اژدها و بوته آن در مقایسه با دیگر گیاهان بسیار متفاوت است و بسیار چشم‌نواز است. قرار دادن گلدان میوه اژدها روی یک میز یا در یک مهمانی همه نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند و مورد صحبت همه مهمانان قرار می‌گیرد.

رشد آسان: میوه اژدها رشد آسانی دارد و مراقبت از آن نیز آسان است.

کسب درآمد: بسیاری از مردم برای کسب درآمد و فروش، میوه اژدها را پرورش می‌دهند. در استرالیا سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌های زیادی میوه اژدها را می‌فروشند.

کاشت و نگهداری

میوه اژدها تقریباً در اکثر نقاط دنیا قادر به رشد است. در مناطق خیلی سرد میوه اژدها به محافظت نیاز دارد و نباید در دمای کمتر از ۸ درجه سانتی‌گراد نگه‌داری شود و در مناطق گرم با زمستان معتدل بهتر رشد می‌کند. دمای مناسب برای رشد میوه اژدها، درجه حرارت متوسط بین ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد است. گیاه میوه اژدها می‌تواند در شرایط خشکی زنده بماند، بااین‌حال به نظر می‌رسد با دادن آب به‌صورت منظم به این گیاه، عملکرد آن بهتر خواهد شد و میوه‌های آن طعم بهتری خواهند داشت و باردهی آن نیز بیشتر می‌شود. خاکی که برای کاشت کاکتوس میوه اژدها مورداستفاده قرار می‌گیرد باید زهکشی خوبی داشته باشد تا آب به‌راحتی بتواند از آن عبور کند. میوه اژدها توسط بذر یا قلمه کاشته می‌شود، از دانه‌هایی که درون میوه اژدها است می‌توان برای کاشت گیاه جدید استفاده کرد. میوه اژدها در آفتاب کامل بهتر رشد می‌کند، هرچند این گیاه در سایه جزئی هم قادر به رشد است.

زمان مشخصی برای کاشت میوه اژدها در نظر گرفته نشده است. این کاکتوس زندگی طولانی دارد و می‌توان آن را در هرزمانی کاشت. فقط باید از نظر دمایی گیاه را تحت نظر داشت و نباید آن را در دمای کمتر از ۸ درجه سانتی‌گراد قرار داد. کاشت بذر میوه اژدها بهتر است بعد از رفع سرما این کار انجام شود. باردهی می‌تواند در طول سال متفاوت باشد. درصورتی‌که گل‌دهی در تابستان باشد تولید میوه در پاییز و زمستان انجام می‌شود. گل‌های میوه اژدها گاهی اوقات دارای گلبرگ‌هایی با اندازه بیش از ۲۰ سانتی‌متر می‌شوند. گل میوه اژدها بسیار زیبا است و گلبرگ‌های بیرونی آن سفید و پرچم آن زرد است. بهترین زمان برای دیدن گل‌ها موقع طلوع آفتاب است. گل‌ها معمولاً در طول شب باز هستند، بااین‌حال گل‌های باز در طول روز هم دیده شده‌اند. به نظر می‌رسد رشد گیاه بالغ که دارای گل است متوقف می‌شود. تولید میوه ابتدا با گل‌دهی شروع می‌شود و بهترین میوه زمانی تولید می‌شود که گیاه به بالاترین نقطه از رشد خود برسد. بعد از گل‌دهی، تولید میوه ۶ هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد.

یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود کاکتوس از بین برود آبیاری بیش‌ازحد و یا ماندن آب در خاک است، بنابراین باید اطمینان داشته باشید خاکی که استفاده می‌کنید زهکشی خوبی داشته باشد. بذر کاکتوس میوه اژدها در خاک‌های سبک حاوی کمپوست و هوموس به‌خوبی رشد می‌کند. این گیاه در خاک‌های سنگین به‌سرعت پوسیده می‌شود. برای کوددهی به گیاه میوه اژدها می‌توان یک یا دو بار در سال از مخلوط کودهای مرغ و بلدرچین استفاده کرد. باید مواظب بود کود با فاصله از ساقه یا تنه گیاه ریخته شود. همچنین می‌توان از کودهای تجاری موجود در بازار نیز استفاده کرد. این گیاه در شرایط سخت نیز رشد می‌کند ولی با مراقبت از آن عملکرد گیاه بهتر خواهد بود.

میوه اژدها بعد از برداشت رسیده نمی‌شود، بنابراین قبل از برداشت اطمینان حاصل کنید که میوه کاملاً رسیده شده باشد. میوه رسیده رنگ آن کاملاً از سبز به زرد یا قرمز تغییر پیدا می‌کند. همچنین زمانی که میوه به‌آرامی فشرده می‌شود باید پوست آن کمی نرم شده باشد. برای جدا کردن میوه، آن را بچرخانید و سپس با یک کشش آن را از درخت جدا کنید. میوه رسیده باید به‌آسانی جدا شود، درصورتی‌که به‌راحتی جدا نشود هنوز کاملاً نرسیده است. در چیدن میوه‌های زرد، خارهای آن به دست آسیب می‌رسانند و نباید با دست به‌صورت مستقیم آن را برداشت کرد. مثلاً می‌توان با کمک یک انبر میوه‌ها را برداشت کرد و یا از دستکش‌های ضخیم برای برداشت میوه اژدهای زرد استفاده کرد. درصورتی‌که میوه رسیده باشد باید مقداری از خارها ریخته شده باشند، به‌هرحال برای چیدن آن‌ها باید مواظب بود. میوه اژدها در دمای ۷ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی ۹۰ تا ۹۸ درصد، به مدت ۲ تا ۳ ماه قابل نگه‌داری است.

آفات

آفات شامل مورچه‌ها و کرم‌ها هستند. زمانی که میوه‌ها رسیده می‌شوند ممکن است موردحمله پرندگان قرار بگیرند. بااین‌حال به دلیل خاردار بودن گیاه این اتفاق به‌ندرت می‌افتد و به نظر نمی‌رسد بالا رفتن از درخت میوه اژدها و نشستن روی درخت برای حیوانات کار آسانی باشد. در صورت بالا بودن رطوبت در تابستان ممکن است مشکلات قارچی به وجود آید که باعث ایجاد لکه‌های زنگ روی گیاه می‌شود. در صورت بروز مشکلات قارچی باید از قارچ‌کش استفاده شود و همچنین شاخه‌هایی که دچار آسیب شده‌اند را باید جدا کرد. درصورتی‌که گیاه دچار آفتاب‌سوختگی شود، آبیاری به پایه گیاه باعث بهبود آفتاب‌سوختگی می‌شود.

خواص میوه اژدها

۱ – این میوه دارای مقادیر بسیار کم کلسترول است و درنهایت به شما کمک می‌کند تا با مصرف آن بدنی شاد و سلامت داشته باشید و همچنین در کاهش وزن مؤثر است و برای دندان‌ها نیز مفید است.

۲ – این میوه در حفظ سلامت قلب بسیار مؤثر است. در آمریکا بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار افزایش یافته است، خوشبختانه این میوه دارای یک قدرت شگفت‌انگیز است که سطح کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهد و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. میوه اژدها یک منبع عالی از چربی‌های اشباع‌نشده است که به قلب کمک می‌کند تا در شرایط خوبی قرار بگیرد.

۳ – میوه اژدها دارای مقادیر زیادی فیبر است و خوردن آن به هضم ضعیف و یبوست کمک می‌کند. خوردن گوشت میوه و دانه‌های آن‌که حاوی پروتئین‌های خوب هستند، استقامت و قوت بدن را افزایش می‌دهد.

۴ – میوه اژدها دارای آنتی اکسیدآن‌های فعال است که خواص ضد سرطان دارند و به بدن در رهایی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

۵ – میوه اژدها به دلیل داشتن میزان زیاد فیبر در تنظیم دیابت مؤثر است، زیرا می‌تواند قند خون را با سرکوب کردن خوشه‌های قندی در یک سطح ثابت نگه دارد. بااین‌حال با هر گونه تغییر در رژیم غذایی، با دکتر خود مشورت کنید و در صورت تائید از سمت دکتر آن را به مصرف برسانید.

۶ – خوردن میوه اژدها به دلیل داشتن آنتی اکسیدآن‌های قوی باعث می‌شود پوست شاداب و جوان بماند. شما همچنین می‌توانید میوه اژدها را با عسل مخلوط کنید و از آن به‌عنوان ماسک ضد پیری استفاده کنید.

۷ – میوه اژدها برای تقویت موها و درمان موهای آسیب‌دیده توسط رنگ بسیار مؤثر است و باعث حفظ رنگ مو می‌شود. کافی است که آب‌میوه یا میوه نرم شده را روی پوست سر خود قرار دهید. میوه اژدها باعث می‌شود فولیکول‌های مو باز نگه داشته شوند و اجازه می‌دهد موها به‌راحتی تنفس داشته باشند و صاف و سالم باقی بمانند.

۸ – بیماری آرتروز به‌طور مستقیم بر روی مفاصل تأثیر می‌گذارد و باعث دردهای شدید و عدم تحرک می‌شود. اضافه کردن میوه اژدها به رژیم غذایی می‌تواند به شما در مبارزه با این بیماری کمک کند. مزایای میوه اژدها برای افراد مبتلا به ورم مفاصل آن‌قدر زیاد است که این میوه را به‌عنوان یک میوه ضدالتهاب معرفی می‌کنند.

۹ – میوه اژدها در درمان آکنه بسیار مؤثر است و فقط مختص نوجوانان نیست، این میوه سرشار از ویتامین c است و می‌توان به‌صورت یک پماد موضعی از آن برای درمان جوش استفاده کرد. یک تکه از میوه اژدها را له کنید و سپس آن را به نقاط قرمز صورت و جاهایی که جوش دارد بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را با آب بشویید. برای گرفتن نتایج بهتر باید روزی دو بار این کار انجام شود.

۱۰ – میوه اژدها می‌تواند پوست‌هایی که توسط آفتاب آسیب دیده‌اند را درمان کند. با ترکیب میوه اژدها با خیار و عسل، یک ترکیبی شبیه آلوئه ورا درست می‌شود که در درمان پوست‌های آفتاب‌سوخته مؤثر است. میوه اژدها به دلیل مقادیر فراوان ویتامین B3 باعث مرطوب شدن پوست و درمان منطقه آسیب دیده می‌شود.

۱۱ – میوه اژدها دارای مقادیر زیادی ویتامین B1 و B2 است که باعث تولید انرژی می‌شود.

نحوه نگهداری کاکتوس در خانه

با توجه به استقامت و بردباری کاکتوس‌ها نسبت به شرایط محیطی و گسترش آپارتمان‌نشینی و زندگی پرمشغله امروزی سال‌به‌سال بر تعداد پرورش‌دهندگان این گیاه افزوده می‌شود. کاکتوس یکی از گیاهان پرطرفدار است که می‌توانید یک گیاه عالی برای آپارتمان‌های بدون بالکن امروزی باشد. برخی از افراد به این دلیل کاکتوس‌ها را دوست دارند که فکر می‌کنند این گیاه مقاومت بیشتری نسبت به سایر گیاهان دارد و در نتیجه نگهداری از آن هم زحمت کمتری خواهد داشت. این طرز فکر تا حدودی درست است به این دلیل که کاکتوس می‌تواند آب اضافی را در خود ذخیره کند و هنگام کم‌آبی از آن تغذیه کند، اما باید به یاد داشته باشیم این به آن معنا نیست که نگهداری کاکتوس بدون کمترین زحمتی امکان‌پذیر است. البته باز هم تأکید می‌کنیم کاکتوس به دلیل توان ذخیره آب، بهترین گیاه برای نواحی خشک و کم آب به‌حساب می‌آید. شاید شما هم در صحراهای خشک کاکتوس‌های بزرگی را دیده باشید که در شرایط آب و هوایی بسیار بد هم دوام آورده‌اند؛ دلیل این موضوع آن است که کاکتوس می‌تواند با یک‌بار ذخیره آب، ماه‌ها بدون آب به زندگی خود ادامه دهد. این نکته هم جالب است که ذخیره آب توسط ریشه‌های کاکتوس انجام می‌شود.

کاکتوس ریشه‌های بسیار بلندی دارد که به کمک آن‌ها می‌تواند آب موردنیاز را در خود ذخیره کند. شاید بتوان گفت این بزرگ‌ترین تفاوت کاکتوس با سایر گیاهان است. اگر شما در خانه گیاه کاکتوس دارید دقت کنید درون خاک کاکتوس باید از شن و سنگریزه نیز استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید این گیاه به نور زیاد احتیاج دارد و باید در محیطی گرم قرار بگیرد. از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کنید آبیاری کاکتوس است. به خاطر داشته باشید کاکتوس نسبت به سایر گیاهان باید با فاصله زمانی طولانی‌تری آبیاری شود. البته آبیاری کاکتوس باید با توجه به نوع آن، فصل، گرمای محیط و اندازه گیاه تعیین شود. با در نظر گرفتن همه این موارد و از آنجا که امروزه کاکتوس‌ها در اندازه‌های مختلف ارائه و فروخته می‌شوند، می‌توانید با توجه به فضای خانه خود، تعدادی از این گیاه را در نقاط مختلف نگهداری کنید. گلدان‌های رنگی و کوچک کاکتوس به‌خوبی می‌توانند پشت پنجره، روی میزهای کنار دیوار و کنار قاب عکس‌های رومیزی قرار بگیرند و جلوه‌ای خاص به اتاق، سالن و خانه شما بدهند.

برای خرید بذر کاکتوس به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما

مجموعه گل و گیاه ظرافت ارائه دهنده انواع نهاده‌های کشاورزی مانند انواع بذرها، کودها، سم ها، محصولات و آموزش‌های کشاورزی می‌باشد. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت http://zerafat.com مراجعه کنید.

موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    آمار سایت
  • کل مطالب : 167
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 30
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 53
  • بازدید ماه : 139
  • بازدید سال : 337
  • بازدید کلی : 112552
  • کدهای اختصاصی